Devet ključnih koraka koje trebate učiniti prije pokretanja vlastitog biznisa


Nezaposlenost, nezadovoljstvo radnim mjestom i sve nestalniji poslovi samo su neki od razloga zašto sve više ljudi razmišlja o pokretanju vlastitog biznisa. Kako biste bili sigurni da ste spremni za takav pothvat, ključna je temeljita priprema.


1. Definirajte svoje ciljeve

Zapitajte se zašto uopće želite pokrenuti vlastiti biznis. Želite li se brzo obogatiti? Želite li pokazati svoj talent ili ponuditi novi proizvod, uslugu? Jeste li siti toga da šef preuzima sve zasluge za vaš rad?

Moguće je da vas ovakvi ciljevi odvedu na krivi put, no ukoliko vam se sviđa pomisao da nešto vodite, ili volite služiti klijentima te ste vrlo fleksibilni i sposobni usklađivati razne odgovornosti, poduzetništvo je baš za vas.

2. Uštedite novac

Troškovi pokretanja biznisa znatno su se smanjili, ali to je samo jedna strana medalje. Tvrtki ili obrtu treba nekoliko godina dok ne “stanu na noge”, tako da vam je za pokretanje i upravljanje biznisom potrebna dovoljna svota novca, dok se ne stabilizira dovoljno da bi opstao.

Ukoliko sami nemate dovoljno novca, zapitajte se imate li ispravan pristup kapitalu. Osigurati financije sve je teže, nikako ne želite pokrenuti posao i dovesti se u situaciju da nakon tri mjeseca trebate odlučivati hoćete li nastaviti raditi, platiti stanarinu ili hipoteku.

3. Steknite iskustvo

Upravljanje zaposlenicima i dobavljačima vještina je koju trebate steći prije pokretanja biznisa. Potrebno je dobro poznavati svoju struku, čak i one aspekte koji vas prije nisu zanimali, uključujući marketing, računovodstvo i još mnogo toga.

Nemate to iskustvo? Pokušajte raditi u sličnoj tvrtki, promatrajte nadređenog, ili radite vikendima u odgovarajućoj struci. Isprobajte najprije iz prve ruke kako je raditi u određenoj industriji, a tek onda odredite hoćete li otvoriti vlastitu tvrtku.

4. Razvijte mrežu poznanstava

Često je u poslu bitnije koga znaš, a ne što znaš. Ukoliko ne poznajete puno ljudi ili su vam odnosi s nekim relevantnim ljudima zahladili, vrijeme je da se fokusirate na izgradnju mreže poznanstava.

Snažne veze mogu vam omogućiti da dobijete korisne poslovne savjete, trikove te gdje i kako dobiti najbolje cijene, usluge, uvjete plaćanja, dobavljače i općenito najbolje poslovne uvjete. Veze su ključne za dobar početak, a usmena preporuka je i dalje najbitniji oblik promidžbe.

5. Upoznajte sebe

Volite li “status quo” i izbjegavate nepredvidivosti? Znate li se nositi s usponima i padovima, posebice financijskim? Može li vaš štedni račun pokriti financijski pad?

Ukoliko ste tip osobe koja voli stabilnost, kontrolu i da stvari uvijek idu po planu, nepredvidivost novog biznisa vjerojatno nije za vas. Budite iskreni prema sebi  i procijenite je li vaša osobnost uistinu pogodna za vođenje biznisa prije nego se odlučite za takav korak.

6. Posjetite odvjetnika

Ukoliko želite pokrenuti biznis koji će konkurirati tvrtki u kojoj trenutno radite ili se želite povezati s njihovim klijentima, možda će vas trenutni poslodavac u tome pokušati pravnim putem spriječiti. 

S odvjetnikom provjerite imate li čistu situaciju kako biste izbjegli neugodne pravne situacije.

7. “Špijunirajte” konkurenciju

Prije nego što odlučite krenuti u poduzetništvo, dobro proučite tržište i konkurenciju.

I dobra i loša konkurencija utjecat će na uspješnost vašeg biznisa. Potrebno je promovirati i brendirati vlastiti biznis kako bi se izdigao iznad dobre konkurencije.

8. Razmislite možete li uspješno prenijeti vaš rad na potencijalne zaposlenike

Najuspješnije tvrtke danas se oslanjaju na automatizaciju i delegiranje. Hoće li vaši zaposlenici moći obavljati vaš posao? Ako ne mogu, znate li jednostavan način na koji ih to možete naučiti?

Ukoliko se vaš biznis oslanja isključivo na vaše vještine, možete biti uspješan radnik, ali imajte na umu da to nije dovoljno za pokretanje tvrtke.

9. Prvo prodaja!

Previše poduzetnika troši vrijeme i novac kako bi uredili trgovinu, povećali proizvodnju ili razvili uslugu, bez da su prethodno procijenili potražnju na tržištu. Pokušajte potvrditi postoji li interes (u obliku narudžbi) prije nego što uložite previše novca.

Ukoliko za vašu ponudu postoji puno interesa, rizik od neuspjeha je manji, a ako ljudi ipak “nisu zagrizli”, vjerojatno trebate promijeniti vašu ponudu, cijene ili model poslovanja prije nego poslu posvetite sto posto vašeg vremena i truda.

Ulažući vlastito vrijeme i trud kako biste povećali izglede za uspjeh, vjerojatno nećete završiti kao brojni biznisi koji propadaju unutar prve dvije godine.

Izvor: entrepreneur.com